Een medisch secretaresse ondersteunt de artsen, vertelt Jikke. “Je zorgt voor de juiste ontslagbrieven, dat alle informatie over patiënten vanuit het ziekenhuis aanwezig is als iemand naar Amstelring komt, of zorgt voor de juiste informatie bij spoedopnames. Maar je beantwoordt ook mail of telefoontjes van familie en reageert op vragen over medicatie. Zo ontlasten we de artsen.”
Maar het blijft niet bij deze administratieve taken. “Ik maak ook ECG’s, spuit op verzoek oren uit en zorg dat de ontslagrecepten op orde zijn. Dat maakt de werkzaamheden eigenlijk leuker, er is afwisseling in wat we doen. Ik zit achter de computer, maar ben ook met de mensen bezig. Dat is niet op elke locatie zo.”
“Er is zoveel te leren in de praktijk. Van het overleg met artsen en van de mensen. Ik ben bezig mijn certificaat te halen om te mogen vingerprikken. Zo nemen we ook werk uit handen van de co-assistenten. En wij vinden het leuk om te doen.”
Geen dag is hetzelfde, elke dag komen er weer andere taken op haar bord, dingen die geregeld moeten worden. “Je weet ‘s ochtends wel welke opnames er komen, die worden bijhouden in de planning. Maar verder is de dag altijd heel verschillend. Heel leuk vind ik dat.” ‘s Ochtends worden de agenda’s geopend om de planning te zien, voor opnames moet een dossier worden aangemaakt, met hierin bijvoorbeeld informatie over de ontslagmedicatie, die in de ontslagbrief van het ziekenhuis staat.
“Alle kweken moeten voor 12 uur gedaan zijn, dan komt de GGD-koerier ze ophalen. We plannen de ECG's en het uitspuiten van de oren voor die dag, altijd na het ontbijt en aankleden. We beantwoorden de telefoon en e-mails, vragen gegevens op over patiënten die bijvoorbeeld bij andere afdelingen zijn geweest. Een dag kan best hectisch zijn, maar dat vind ik wel fijn. Dan loopt alles lekker door.”
Om goed op de hoogte te blijven van alles wat er op de afdeling gebeurt, zijn er overleggen op maandag en vrijdag. “In de dossiers van de patiënt is natuurlijk al heel veel te vinden, van bijzonderheden tot medicatie. Maar het is ook altijd fijn om dit door te spreken, zodat wij ook de juiste informatie hebben als de familie van de patiënt vragen heeft.”
Jikke zit helemaal op haar plek, vertelt ze. “De combinatie van medische afhandelingen op administratief gebied en het patiëntencontact, dat vind ik top. In deze functie zorg ik ervoor dat artsen tijd hebben voor hun werk en ik vind het fijn dat ik altijd bezig ben met dingen afhandelen en afvinken. Doordat ik het zo naar mijn zin heb komt ook door mijn collega Monique, waar ik een duobaan mee heb. We wisselen elkaar af en werken één dag samen. We leren veel van elkaar en ook van de praktijkverpleegkundige bij ons in het kantoor werkt. Er is een hele fijne werksfeer, zowel met de artsen als met de rest van de behandelaren.”
Het was wel even wennen, de switch van het ziekenhuis waar Jikke eerst werkte, naar een verpleeghuis. “In een ziekenhuis is de dynamiek heel anders, de drukte maar ook het type mensen. In de ouderenzorg is de sfeer wat rustiger en is er ook meer tijd voor de mensen. Ik kan nu een praatje maken met een patiënt, dat geeft voldoening. Er zijn veel eenzame mensen die weinig bezoek krijgen, dan voeg je echt iets toe aan iemands dag. Dat voelt goed.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.