Eigenlijk is ze een combinatie van een voedingsassistent en een teamassistent, vertelt Debbie. “Ik ondersteun het team in de zorg en werk in de woonkamer. Ik zorg voor cliënten, geef bijvoorbeeld ook bijvoeding en daarnaast ben ik betrokken bij activiteiten en verantwoordelijk voor de sfeer.”
Debbie deed een opleiding voor ziekenverzorgster en werkte in de zorg, maar ook in andere sectoren. Toch kwam ze weer terug naar de zorg. “Ik miste het contact met de mensen, dat vind ik het allerleukst.” Inmiddels werkt ze 2 jaar bij Bornholm in Hoofddorp. Hier werd ze aangenomen nadat een tante haar op de vacature wees.
“Dat ik de dag van de mensen op de afdeling wat fijner kan maken, dat is zo leuk. Ik sta er elke ochtend weer met een glimlach. Je maakt een praatje, mensen willen soms even hun hart luchten. Daar ben ik voor.” Een kantoorbaan zou ze dan ook nooit overwegen. “Met mensen omgaan, daar draait het om.” Hebben mensen zin in een potje Rummikub, sjoelen of memory, dan schuift Debbie aan.
Haar werkdagen zijn heel veelzijdig, vertelt ze. “Er zijn natuurlijk wel vaste dingen die altijd moeten, en afhankelijk van de bezetting heb je het soms wat drukker. Maar als het rustiger is, dan heb je ook meer tijd voor de cliënten.” De maaltijden worden verzorgd en ook de inventarisatie moet gedaan worden. Is er genoeg eten en bijvoeding?
“Ik heb overleg met de diëtiste over de mensen die bijzondere voeding krijgen. Soms weigeren ze dit en moeten we een alternatief bekijken. En ik heb ook overleg met de logopedist als dat nodig is.” Daarnaast heeft Debbie ook wat andere taken op zich genomen. “Ik maak het rooster voor het team en ben ook verantwoordelijk voor de leuke dingen die wat sfeer maken op de afdeling. Ik houd de balkons netjes en zoek hier spullen voor. Zo heb ik van alles te doen.”
Het team bestaat uit 3 collega's, een vierde wordt gezocht. “We hebben veel overleg samen, er is een teamoverleg elke 2 maanden en we spreken regelmatig met het zorgteam. Over hoe het gaat, over dingen die we willen verbeteren of anders willen organiseren.” Is er bijvoorbeeld de behoefte om cliënten wat actiever te laten zijn, dan wordt gezamenlijk nagedacht over de opties.
Het is soms hard werken om alle cliënten tevreden te houden. Sommigen zijn vergeetachtig of boos, maar Debbie probeert altijd in gesprek te gaan. “Ik probeer ze dan een beetje losser te maken, of over andere dingen te laten praten. Dat kan wel een uitdaging zijn.” Dat er oud-bewoners zijn die soms even langskomen omdat ze het zo naar hun zin hebben gehad, bewijst voor Debbie dat de afdeling voor sommigen als een warm thuis voelt. “Dat voelt heel goed.”
Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed functioneert, om jouw voorkeuren op te slaan, om inzicht te verkrijgen in bezoekersgedrag, maar ook voor marketing en social media doeleinden (laten zien van gepersonaliseerde advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies. In onze Cookieverklaring kun je meer lezen over de cookies die wij gebruiken en kun je jouw voorkeuren opslaan of wijzigen. Door ‘Weigeren’ te klikken ga je alleen akkoord met het gebruik van functionele cookies.